714 total views, 2 views today

نیروهای ویژه پاد وحشت(نوپو)

نوپو که نام اختصاری نیروهای ویژه پاد وحشت،در اصطلاح بین‌المللی نیروهای ویژهٔ پادوحشت مـی‌باشد، نوپو حرفه ای ترین یگان ویژه نیروهای مسلح ایران یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامـی جمـهوری اسلامـی ایران است کـه برای رهایی گروگان، برخورد و خنثی‌سازی عملیـات تروریستی و سرکوب شورش‌های شـهری استفاده مـی‌شود.اعضای نوپو بـه دلیل داشتن یونیفورم سیـاه رنگ بـه سیـاه‌جامگان نیز معروف شده‌اند

رایج‌ترین باور نادرست درون مورد نوپو، تلقی آن بـه عنوان «یگان ویژه نیروی انتظامـی ایران» باشد. نوپو حرفه ای ترین یگان ویژه نیروهای مسلح ایران این درون حالی هست که واحد نوپو یگان ویژه پلیس نیست و «یکی از» زیرمجموعه‌های آن محسوب مـی‌شود. نوپو حرفه ای ترین یگان ویژه نیروهای مسلح ایران نیروهای ویژه پلیس، درون سه یگان «موسی بن جعفر»، «امام خمـینی» و «امـیرالمؤمنین» سازماندهی شده‌اند کـه نوپو، زیرمجموعه آخری محسوب مـی‌شود.

مأموریت واحد نوپو، درون رهایی گروگان و مقابله با عملیـات‌های تروریستی خلاصه مـی‌شود و مأموران این واحد به منظور آمادگی هرچه بیشتر، آموزش‌های ویژه‌ای شامل چترریزی، تیراندازی، پرش از ساختمان، راپل، غواصی، سکان داری، پرواز با پاراگلایدر و همچنین دوره‌هایی موسوم بـه آبی و خاکی را پشت سر مـی‌گذارند

فرماندهان

سرهنگ محمود محمودی تا سال ۱۳۹۱

سرهنگ محمد طراقیـه تا تیر ۱۳۹۳

سرهنگ حسین امجدیـان از ۳۱ تیر ۱۳۹۳ که تا فروردین ۱۳۹۵

سرهنگ دوم محسن ابراهیمـی از ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ که تا کنون

مورخه سال ۱۳۹۴

وارد مقر فرماندهی و دفتر کار سرهنگ حسین امجدیـان فرمانده واحد نوپو، مـی‌شویم؛ قد نسبتاً بلندی دارد با اندامـی ورزیده، کـه ورزیدگی عضلاتش حتی از پسِ لباس پلنگی گشادش نیز بـه خوبی قابل تشخیص است؛ دفتر کارش بسیـار ساده‌ هست و درون مـیان این سادگی، انواع اتیکت‌های چسبیده شده بر روی و بازو‌انش نخستین و تنـها چیزی هست که توجه و نگاهت را معطوف بـه خود مـی‌کند؛ اتیکت‌هایی خاص با نشان ببر، عقاب، چتر نجات، کوهستان، ورزش‌های رزمـی و … کـه نشان از مـهارت او درون تمامـی این زمـینـه‌ها دارد؛‌ خیلی اهل تعارف و شعار نیست ولی بـه وضوح باهوش هست و از رد نگاه‌هایمان، متوجه موضوع مـی‌شود و با فروتنی خاصی مساله را بـه شوخی و خنده مـی‌کشاند.

سر صحبت با یکی از زبده‌ترین فرماندهان نیروهای ویژه کشور باز شده و در ابتدای بحث چگونگی انتخاب نام و واژه «نوپو» بـه مـیان کشیده مـی‌شود. او کـه خود از محدود بودن اطلاعات ما درون خصوص این واحد، مطلع است، شروع مـی‌کند بـه توضیح موضوع و تأکید دارد کـه «نوپو» مخفف «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» هست نـه «نیروهای ویژه پاد وحشت»! او مـی‌گوید: «نیروهای ویژه پاد وحشت» یک اصطلاح فرانسوی هست که بـه تمامـی نیروهای ویژه دنیـا اطلاق مـی‌شود ولی واحد نوپو، با این نیروها متفاوت و یک نیروی ویژه تمام عیـار با فاکتورهای بومـی هست که بـه نام «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» نامگذاری شده است.

این مصاحبه گرچه نخستین مصاحبه رسمـی درون خصوص ریزترین اقدامات و فعالیت‌های یکی از زبده‌ترین نیروهای ویژه کشور هست ولی فرمانده این واحد سعی مـی‌کند درون پاسخ بـه سوالات بسیـار و در عین حال پراکنده ما بـه تمامـی این پرسش‌ها با درون نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی و حفاظتی، پاسخ جامع و کاملی بدهد کـه شرح این گفت‌وگو بـه تفصیل درون زیر آمده است:

تاریخچه تشکیل «نوپو» /«رهایی گروگان» و «عملیـات ضد تروریستی» تنـها وظایف «نوپو» است

با توجه بـه این‌که اطلاعات اندکی از وظایف و مسئولیت‌های محوله بـه واحد نوپو درون جامعه وجود دارد و شایعات بسیـاری از ورود این نیروها درون موارد مختلف منتشر شده، مختصری درون خصوص وظایف این واحد توضیح دهید…

امجدیـان: نیروی نوپو بـه عنوان نیروی اصلیِ ضدتروریستی نیروی انتظامـی بـه شمار مـی‌رود و مسئولیت اصلی آن، «رهایی گروگان و برخورد و خنثی‌سازی عملیـات‌ تروریستی است.» لذا طبق قانون، درون عملیـات رهایی گروگان، فرماندهی عملیـات بـه فرمانده واحد رهایی گروگان سپرده مـی‌شود و تنـها فرمانده رهایی گروگان نوپو، مسئولیت فرماندهی بـه سایر نیروها را درون اختیـار دارد و سایر نیروهای پلیس درون چنین عملیـاتی تحت اختیـار واحد رهایی گروگان قرار مـی‌گیرند.

این واحد از چه سالی کار خود را آغاز کرد و پایـه‌ریزی آن و آموزش‌های ارائه شده به منظور تربیت این نیروها توسط چه نیروهایی انجام شد؟

امجدیـان: قبل از پیروزی انقلاب اسلامـی ایران، مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریستی درون اختیـار تیپ 65 نوهد قرار داشت و تشکیل آن نیز بـه زمان ستمشاهی بازمـی‌گردد کـه 33 نفر از افراد گارد شاهنشاهی توسط کارشناسان خارجی، انتخاب شدند و تحت آموزش قرار گرفتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامـی ایران، این نیـاز درون نیروی انتظامـی دیده شد که تا نیروهای ویژه‌ای با هدف انجام «مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریستی» تربیت شوند لذا درون سال 1370 نخستین جرقه تشکیل واحد رهایی گروگان توسط تیمسار حسینی زده شد، این واحد درون سال 74 بـه شکل منسجم‌تری درآمد و در سال 76 وظیفه مقابله با تیم‌های تروریستی بـه این واحد سپرده شد کـه کمـیته بازنشستگان تیپ 65 نوهد نیز درون آموزش این نیروها، کمک بسیـاری درون ابتدای امر داشتند و ادامـه این راه توسط خود نیروهای انتظامـی جمـهوری اسلامـی ایران طی شد و امروز شاهدیم کـه از نظر تجهیزات، مأموریت‌ها و توانایی، حرف اول را درون مـیان تمامـی کشورهای منطقه و حتی دنیـا مـی‌زنیم.

نحوه جذب درون «نیروی ویژه»/نیروهای ویژه نوپو چه آموزش‌هایی مـی‌بینند؟

با توجه بـه این‌که مأموران این واحد یکی از زبده‌ترین نیروهای ویژه کشور بـه حساب مـی‌آیند بسیـاری از جوانان علاقمند بـه عضویت درون این واحد هستند. مشخصاً نحوه جذب نیرو و آموزش‌های تخصصی درون این واحد چگونـه است؟

امجدیـان: نیروهای نوپو نیروهای فوق‌تخصصی و ویژه‌ای هستند کـه از مـیان برترین‌های یگان ویژه کـه این نیروها نیز خود برترین‌های نیروی انتظامـی هستند با توجه بـه ملاک‌ها و معیـارهایی خاص انتخاب مـی‌شوند البته دواطلبان پیوستن بـه واحد نوپو یگان ویژه، بسیـار زیـاد هستند، ما از مـیان داوطلبان گزینش لازم را به منظور عضویت درون این واحد بـه عمل مـی‌آوریم. ناگفته نماند، پیوستن بـه نیروهای نوپو نیـازمند گذر از مراحل مختلف و موفقیت درون آزمایشات و امتحانات بسیـاری هست که مـهم‌تر از تمامـی آن‌ها، التزام و پایبندی عمـیق بـه اعتقادات مذهبی و ولایت فقیـه است. چرا کـه لازمـه موفقیت درون مأموریت‌های ما ایمان و اعتقاد قوی هست تا اعضای این نیرو بتوانند درون شرایط حساس و مأموریتی خود همچون رهایی یک گروگان بی‌گناه از دست گروگانگیران، بتوانند بـه راحتی بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند و در صورت لزوم از جان خود به منظور آزادی گروگان‌ها، مایـه بگذارند.

از نظر مـهارت‌های تکنیکی و شرایط جسمـی، داوطلبان حتما چه شرایطی را دارا باشند؟

امجدیـان: فیزیک جسمـی متناسب و آمادگی بدنی بسیـار بالا جزو شرایط اولیـه هست که اگر داوطلبان موفق بـه داشتن این موارد شوند بـه مرحله سنجش روحی و شرایط شخصیتی مـی‌رسند کـه در این مرحله نیز تست‌های مختلف شخصیتی از این افراد گرفته مـی‌شود کـه شامل تست‌های شخصیت، روان‌شناسی و هوش است. دقت عمل درون انجام این تست‌ها بسیـار مـهم هست چراکه موفقیت درون مأموریت‌های این واحد، نیـازمند ثبات شخصیت، روان سالم و هوش بسیـار بالای مأموران این واحد هست و مأموران نوپو حتما بتوانند درون کم‌ترین زمان ممکن با استفاده از این داشته‌های شخصیتی و بهره‌گیری از آموزش‌های حرفه‌ای بهترین تصمـیم‌گیری لازم را داشته باشند؛ تصمـیم‌گیری‌هایی کـه قطعاً بـه جان خود، همکاران و گروگان‌ها وابسته است.

در مرحله بعد انتخاب شدگان حتما بتوانند از مصاحبه، موفق بیرون بیـایند و پس از این موفقیت درون یک آزمون علمـی، مـیزان دانسته‌های علمـی آن‌ها محک زده مـی‌شود. لذا اگر داوطلبی موفق بـه گذراندن تمامـی این مراحل شد، بـه عنوان «هنرآموز» وارد واحد نوپو مـی‌شود و تحت آموزش‌های تخصصی قرار خواهد گرفت.

حداقل زمان لازم «رویت، هدف گیری و شلیک» به منظور یک نیروی ویژه چقدر است؟

آموزش تخصصی درون واحد نوپو بر چه مواردی متکی است؟

امجدیـان: یک نیروی ویژه درون نوپو حتما تحت آموزش‌هایی قرار بگیرد کـه به توانایی و مـهارت لازم به منظور رویت، هدف گیری و شلیک درون حداقل زمان ممکن کـه یک که تا 3 ثانیـه است، دست پیدا کند. یعنی حتما در مـهارت تیراندازی بـه بالاترین حد ممکن برسد و امروز ما مدعی هستیم که تیراندازان نوپو بهترین تیراندازان نیروهای مسلح هستند و این مـهارت بـه اندازه‌ای پر اهمـیت هست که نمـی‌توان ازر حتی یک امتیـاز نیز چشم‌پوشی کرد و این مـهارت نیروهای ما بـه صورت هفتگی مورد ارزیـابی قرار مـی‌گیرد چرا کـه در مأموریت‌های رهایی گروگان تنـها یک آن فرصت دیدن گروگان‌گیر و شلیک بـه سمت او پیدا مـی‌شود و این نیروهای ویژ حتما تا اندازه‌ای مـهارت درون تیراندازی را داشته باشند کـه در همان لحظه، گروگانگیر را از پا درآورند.

علاوه بر مـهارت شلیک و تیراندازی، مأموران ویژه حتما از مـهارت‌های بدنی و جسمـی فوق تصوری نیز برخوردار باشند و آموزش‌های ویژه‌ای درون رشته‌های مختلف ورزشی از جمله عبور از موانع شـهری (پارکور) و پرش از ساختمان و ارتفاعات بلند، دفاع شخصی و ورزش‌های رزمـی همچون جودو و تکواندو آموزش‌های ویژه‌ای را پشت سر مـی‌گذارند.

این نیروها بعد از گذراندن این دوره‌های مقدماتی وارد آموزش‌های تخصصی خاصی مـی‌شوند کـه در دوره‌های هوابرد، آموزش‌های چترریزی با انواع چترها از جمله چترهای  مختلف و فرود نقطه‌ای را آموزش مـی‌بینند و تمرینات خود را با پرش درون مناطق جنگلی، کوهستانی، دریـا و در شرایط شب و روز ادامـه مـی‌دهند و امروز شاهدیم کـه بهترین چتربازهای جمـهوری اسلامـی ایران از نیروهای ویژه نوپو هستند و این قابلیت را دارند کـه در هر نقطه‌ای و حتی درون کوچک‌ترین فضای ممکن درون بالای هر ساختمانی فرود آیند و این تمرینات بـه صورت هفتگی به منظور تمامـی این نیروهای ویژه برگزار مـی‌شود. حتی این نیروها مـهارت ویژه و در حد مربی‌گری درون پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و پاراسل را نیزب مـی‌کنند چراکه درون پاره‌ای از مأموریت‌ها نیـاز هست این افراد با پرنده‌های بدون صدا بـه محل مأموریت خود اعزام شوند. همچنین تمرینات و آموزش‌های ویژه‌ای نیز برایب توانایی لازم به منظور «راپل» از هلی‌کوپتر را درون شرایط مختلف آب و هوایی و عملیـات هلی برد را نیز پشت سر مـی‌گذارند.

دوره دیگری کـه به صورت ویژه به منظور این نیروها درون نظر گرفته شده است دوره غواصی و سکان‌داری درون شرایط آبی و برخورد با عملیـات‌های تروریستی بر روی کشتی‌ها و شناوها هست که علاوه بر این دوره نیز، این نیروهای ویژه، دوره‌های آموزشی خاصی موسوم بـه دوره آبی و خاکی را نیز مـی‌گذارنند. البته آموزش‌های این نیروها، بـه این موارد نیز ختم نمـی‌شود و آن‌ها دوره‌های کوهستان و آموزش اسکی را نیز درون برنامـه‌های خود دارند و آن‌چه کـه فراتر از تمام این آموزش‌ها قرار دارد، آموزش‌های اعتقادی و بصیرتی هست که درون تمامـی دوره‌ها بـه صورت خاص بر آن تأکید مـی‌شود.

علاوه بر این آموزش‌ها، تمامـی افراد این یگان آموزش‌های نرم‌افزاری خاصی را درون راستای مأموریت‌های خود فرا مـی‌گیرند و به نرم‌افزارهای روز دنیـا کـه در عملیـات‌های ضدتروریستی و رهایی گروگان استفاده مـی‌شود، مسلط هستند.

آموزش زبان‌های خارجی و گویش‌های مختلف بـه نیروهای ویژه/مقایسه نیروهای ویژه ارتش، سپاه و ناجا

با توجه بـه اینکه کشور ما از قومـیت‌های مختلف تشکیل شده و ممکن هست در عملیـات‌ این واحد، ارتباط با اتباع دیگر کشورها نیز ضروری باشد، آیـا آموزش زبان نیز درون دستور کار این نیروهای ویژه قرار دارد؟

امجدیـان: بله با توجه بـه اینکه اولویت ما درون انجام ماموریت‌هایمان استفاده از فن مذاکره و روان‌شناسی هست ما آموزش روان‌شناسی و زبان‌ها و گویش‌های مختلف را دستور کار قرار داده‌ایم و این نیروها دوره‌های زبان‌های مختلفی را پشت سر مـی‌گذارند و حتی تیم‌های ویژه‌ای از این افراد بـه اغلب گویش‌های کشورمان نیز مسلطند که تا در صورت لزوم بتوانیم از این تیم‌ها به منظور انجام هرچه بهتر مأموریت‌های خود استفاده کنیم. به عنوان مثال ما درون دهه 70 با مأموریتی درون شـهر کرمان مواجه شدیم کـه یک توریست خارجی توسط گروگانگیران بـه گروگان گرفته شد و لازم بود درون آن شرایط نیروهای ما بتوانند با فرد بـه گروگان گرفته شده ارتباط برقرار کنند.

شما بـه نقش معنویت و اعتقادات مذهبی درون این نیروها تاکید ویژه‌ای دارید. چرا معنویت که تا این اندازه درون این واحد مورد تاکید است؟

امجدیـان: همانطور کـه در ابتدا عنوان کردم، ایمان، اعتقاد و روحیـه شـهادت طلبی جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نیروی ویژه هست که ماموریت آن درون جهت حفظ جان و امنیت شـهروندان قرار دارد و یک نیروی ویژه که تا هر اندازه نیز از مـهارت‌های بالایی برخوردار باشد که تا زمانی کـه روحیـه ایثارگری نداشته باشد نمـی‌تواند بـه صورت کامل ماموریت خود را انجام دهد چراکه درون بسیـاری از مـهارت‌ها لازم هست تا به منظور نجات جان یک فرد دیگر از جان خودت بگذری و خوشبختانـه نیروهای ویژه پاسداران ولایت از بالاترین اعتقادات معنوی و روحیـه شـهادت طلبی و ایثارگری برخوردارند و موفقیت 100 درصدی این واحد درون تمامـی عملیـات‌های محوله، موید این موضوع هست و ما شـهیدانی همچون شـهید سهرابی را داشتیم کـه برای نجات جان یک کودک، جان خود را فدا کرد و به درجه رفیع شـهادت نائل شد.

جناب سرهنگ با توجه بـه اینکه درون حال حاضر واحدهای مختلفی درون سایر قوای مسلح کشورمان درون خصوص رهایی گروگان و عملیـات ضد تروریستی درون حال فعالیت هستند، آیـا مـی‌توان مقایسه‌ای مـیان توان این نیروهای ویژه با یکدیگر داشت؟

امجدیـان: ساختار واحد رهایی گروگان نوپو با ساختار واحدهای رهایی گروگان ارتش و سپاه متفاوت هست و ماموریت‌های ما درون محدوده جغرافیـای ایران و در رابطه با ماموریت‌های پلیسی تعریف شده هست لذا ما از گستردگی بیشتری درون منطقه جغرافیـای ایران برخورداریم و در هر نقطه از کشور و در کم‌ترین زمان ممکن، بنا بر دستور حضورمان، مـی‌توانیم درون صحنـه عملیـات حاضر شویم ولی درون مجموع مـی‌توانم این موضوع را عنوان کنم کـه مـهارت‌های ما با توجه بـه مأموریت‌هایمان، تخصصی‌تر از آن‌هاست.

موفقیت 100 درصدی نوپو درون عملیـات‌های سال 92/ رویکرد نیروهای ویژه ایران با دیگر نیروهای ویژه دنیـا متفاوت است

شما درون مـیان توضیحاتی کـه ارائه دادید بـه موضوع موفقیت ایران درون رهایی گروگان درون مـیان سایر کشورهای منطقه و حتی دنیـا اشاره کردید، این عنوان موفقیت تنـها یک موضوع تبلیغاتی هست یـا درون واقعیت نیز نمونـه عینی دارد؟

امجدیـان: ما درون سال 92 درون 11 عملیـات محول شده موفق بودیم و آن عملیـات‌ها را با موفقیت کامل پشت سر گذاشتیم ولی موضوع اصلی درون موفقیت ما بـه نسبت سایر کشورهای دیگر، نگاه ایران بـه مساله رهایی گروگان هست که با سایر کشورهای دنیـا متفاوت است. به عنوان مثال درون کشورهای غربی شاهدیم کـه در صورت گروگان‌گیری درون این کشورها، بـه محض این‌که عملیـات مذاکره به منظور رهایی گروگان بـه نتیجه نرسد، اقدام بـه انجام عملیـات رهایی خشن مـی‌کنند کـه عمدتاً شاهدیم کـه این عملیـات‌ بـه کشته شدن گروگان و گروگانگیر منجر مـی‌شود ولی هدف اصلی ما درون انجام مأموریت‌هایمان نجات جان گروگان هست و تحت هر شرایطی، حفظ جان گروگان را یک فرض واجب مـی‌دانیم و در بسیـاری از ماموریت‌های ما، مأموران این واحد به منظور حفظ جان گروگان حاضر شده‌اند جان خود را فدا کنند ولیدر نیروهای ویژه سایر کشورها همچون دلتای آمریکا، نیروی ویژه آلمان و نیروهای ویژه انگلستان، شما چنین موضوعی را مشاهده نمـی‌کنید و وقتی دستور اجرای این عملیـات بـه این نیروها مـی‌رسد آن‌ها وارد عمل مـی‌شوند و در خیلی از موارد همچون عملیـات گروگانگیری درون متروی مسکو، گروگان و گروگان‌گیر جان خود را از دست مـی‌دهند. این درون حالی هست که علاوه بر حفظ جان گروگان درون سخت‌ترین شرایط، ما سعی مـی‌کنیم اجرای عملیـات سخت نیز بـه کشته شدن گروگان‌گیر منجر نشود.


حفظ جان گروگان،‌ بزرگترین ملاک ارزیـابی موفقیت درون عملیـات رهایی/ لباس یکدست سیـاه، مخصوص کدام نیروی ویژه؟

ملاک ارزیـابی موفقیت‌های شما درون عملیـات‌های محوله بـه این واحد چیست؟

امجدیـان: بزرگ‌ترین هدف ما درون انجام ماموریت‌هایمان آزادی گروگان‌ها و در عین حال سلامت آن‌هاست. حتی ما درون مأموریت‌های خود تأکید داریم کـه گروگانگیران نیز بـه سلامت دستگیر شوند و کم‌ترین تلفات را هم بـه آن‌ها وارد کنیم. لذا یکی از اولویت‌های ما بهره‌گیری از فن مذاکره و کاهش خشونت درون مأموریت‌هاست. حتی زمانی کـه به این نتیجه برسیم کـه عملیـات روانی و مذاکره بـه نتیجه نمـی‌رسد، این دستورالعمل وجود دارد کـه گروگانگیر از پا درآید و سعی مـی‌شود که تا کمر بـه پایین هدف، مورد اصابت گلوله قرار گیرد. آخرین عملیـات درون ملایر انجام شد کـه در آن عملیـات یک سارق مسلح کـه از زندان آزاد شده بود،‌ چند نفر را بـه گروگان گرفته بود درون هنگامـی کـه ما وارد این عملیـات شدیم با استقرار چتر امنیتی خود، این گروگانگیری را بدون هیچ‌گونـه تلفاتی خاتمـه دادیم و گروگان‌ها را آزاد کردیم. این درون حالی هست که فرد گروگانگیر پیش از ورود ما، 26 گلوله بـه سمت مأموران پلیس شلیک کرده بود.

با توجه بـه این‌که واحد رهایی گروگان نوپو یک واحد بـه روز شونده هست از اه آینده ترسیم شده به منظور این واحد بگویید و این کـه آیـا برنامـه‌ای به منظور افزایش وظایف محوله بـه نوپو وجود دارد یـا خیر.

امجدیـان: اه ما همان‌طور کـه در ابتدا نیز عنوان کردم اه مشخصی هست و بـه هیچ عنوان برنامـه‌ای به منظور افزایش برنامـه‌های واحد نوپو وجود ندارد ولی ما درون چشم‌انداز آینده خود، اه یک، 3 و 7 ساله را ترسیم کرده‌ایم و امـیدواریم که تا پایـان برنامـه 7 ساله، بتوانیم تمامـی خلاءهای موجود را برطرف کنیم و در عین حال توانایی خود از نظر آمادگی جسمانی و روحی خود را که تا مرز نـهایی، ارتقا دهیم.

به عنوان آخرین پرسش، درون خصوص لباس‌های نیروهای ویژه رهایی گروگان و تشابه این لباس با تعدادی از واحدهای دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نظامـی بگویید و این کـه در سال‌های اخیر تصاویری از نیروهای سازمان‌های دیگر با لباس مشکی نوپو منتشر شده است…

امجدیـان: طبق مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، لباس سراپا مشکی، مخصوص نیروهای ویژه پاسدار ولایت یـا نوپو هست و این کـه سایر نیروها از این لباس استفاده مـی‌کنند موضوعی هست غیرمعمول… ولی طراحی این لباس و انتخاب نوع رنگ آن با هدف ایجاد رعب و وحشت درون اه مورد نظر طراحی شده است. البته درون خصوص کیفیت لباس‌های این واحد، اصلاحاتی درون راستای کاهش وزن این لباس‌ها و کمک بـه انجام هرچه بهتر مأموریت‌های این نیروها، انجام شده است.

منابع قابل استناد: ویکی پدیـا

نیروهای ویژه پاد وحشت(نوپو)
Rate this post
]]>: نوپو حرفه ای ترین یگان ویژه نیروهای مسلح ایران




[نیروهای ویژه پاد وحشت(نوپو) - غذا به منظور روباه نوپو حرفه ای ترین یگان ویژه نیروهای مسلح ایران]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 01 Jul 2018 07:49:00 +0000